Йозеф Кралік
prof.kralik@gmail.com
Крістіна Кралікова
kristina.kralikova@minv.sk
Людмила Сурма
L@officium.law
UDC 378, 351, 351.74
DOI:10.31733/2078-3566-2020-5-146-159
Ключові слова: ефективність освіти, поліцейська освіта, освітні інновації, Словацька Республіка, Республіка Польща, законодавство, поліція, безпека, поліцейська академія, Міністерство внутрішніх справ
Анотація. У статті представлена сучасна структура підготовки поліцейських у Словацькій Республіці та Республіці Польща. ЇЇ мета полягає в спростуванні або підтвердженні гіпотези: «Поліцейська освіта в Словацькій Республіці повинна бути вдосконалена з урахуванням ефективності освіти в цьому секторі». Стаття розширює знання про структуру поліцейської освіти у радах Міністерства внутрішніх справ Словацької Республіки та Республіки Польща. Автори зосереджуються на сутності змісту та важливості уваги установ, які беруть участь у відборі, підготовці та створенні персоналу на посади міліції в Міністерстві внутрішніх справ Словацької Республіки, та оцінюють останні зміни в освіті та навчанні за останні роки у Словацькій Республіці. Автори оцінюють сучасні можливості професійної освіти поліцейських та їх карʼєрне зростання в Міністерстві внутрішніх справ Словацької Республіки. Автори наголошують, що співробітники поліції також проходять освітню діяльність приватно, навчаючись у вітчизняних вищих навчальних закладах. Автори зауважують, що люди активно залучаються до процесу самоосвіти. Це вони роблять, головним чином, завдяки досягненню кращої робочої позиції, збільшенню фінансової винагороди або для забезпечення подальшого просування в карʼєрі. Складною реальністю в Словацькій Республіці та Республіці Польща в останні десятиліття є неприваблива зайнятість у роботі поліції. Щороку держави прагнуть зробити місію поліцейського більш привабливою в очах молодого покоління різними формами та способами. Серед таких кроків автори пропонують запровадити в Словацькій Республіці звання курсанта державної служби. В основному, це передбачає вербування громадян Словацької Республіки після досягнення 18 років. Ідея полягає в тому, щоб «зловити» нових випускників після закінчення середньої школи і одночасно подолати часовий період досягнення віку можливого вступу до лав «справжніх» поліцейських, – 21 рік. У цей період курсант може пройти базову поліцейську підготовку в навчальних закладах. Такий крок держави можна підсилити заявою Дж. Коменського: «Мета виховання та мудрості полягає в тому, щоб людина бачила чіткий життєвий шлях, ретельно йшла, памʼятала минуле, знала сьогодення та передбачала майбутнє». За короткий час курсантської державної служби в Словацькій Республіці вже якісно підготовлений професійний персонал. Автори стверджують, що такий професійно підготовлений кадровий субстрат сприяє підвищенню довіри до поліції.
Стаття також представляє завдання поліцейської роботи в Польщі, структуру поліцейської освіти, вимоги до цієї професії та описує проблеми в кадровій системі поліції.