Ольга Головіна
ORCID iD: orcid.org/0000-0003-2307-7505
o.v.golovina@gmail.com
Дімітріна Каменова
dimitrina.kamenova@vumk.eu
UDC 378.147: 34
DOI :10.31733/2786-491X-2021-2-25-37
Ключові слова: критичне мислення, логічне мислення, освітні компетентності, методика розвитку критичного мислення, юридична освіта
Анотація. На сучасному етапі розвитку перед освітою постає суспільний запит на формування висококваліфікованого конкурентоспроможного фахівця, затребуваного в умовах глобального світу та глобального ринку праці. На цей час у світовій спільноті серед затребуваних компетентностей є компетентності, повʼязані із сприйняттям та обробкою інформації – пізнавальні компетентності: логічне та критичне мислення. Формування таких компетентностей є одним із завдань освіти, зокрема юридичної. Дослідження присвячено теоретичним, методичним та науково-практичним засадам формування логічного та критичного мислення як основних освітніх компетентностей сучасного фахівця.
Таким чином, на сучасному етапі розвитку суспільства та з огляду на процес реформування освіти, що стає орієнтованою на комплексне формування як гармонійної особистості, так й фахівця-професіонала, пізнавальні компетентності є гостро затребуваними, зокрема, компетентності критичного та логічного мислення. Розробка та впровадження у навчальний процес прийомів, що формують навички аналізу та сприйняття інформації, здатність свідомо та самостійно міркувати над отриманою інформацією, ставити запитання, шукати аргументи, знаходити незалежні та релевантні рішення поставлених завдань – є нагальною потребою та, відповідно, стає основним завданням дисциплін як соціальногуманітарного профілю, так і фахових дисциплін за спеціальністю. Водночас для цілісного формування логічного мислення як компетентності, що дозволяє формувати, свідомо використовувати та вдосконалювати мисленєві операції, доцільно застосовувати спеціальну навчальну дисципліну “Логіка”, завдання якої безпосередньо полягають у формування логічної культури майбутнього фахівця.
Проаналізувавши особливості формування логічного та критичного мислення при підготовці юристів, у результаті дослідження визначено науково-теоретичні засади та практичні шляхи реалізації досвіду формування означених компетентностей у студентів-юристів засобами навчальних дисциплін загальної підготовки, обґрунтовано необхідність впровадження спеціальних навчальних курсів (“Юридична логіка”, “Критичне мислення”) у сучасну систему підготовки юристів.
У результаті проведеного дослідження висвітлено теоретичні засади та засоби формування пізнавальних компетентностей, запропоновано шляхи формування логічного та критичного мислення у майбутніх юристів. Розглянувши специфіку формування зазначених компетентностей, у висновках рекомендовано впровадження спеціальних навчальних курсів для сучасної підготовки майбутніх юристів.