Олексій Шевяков
ORCID iD: orcid.org/0000-0001-8348-1935
shevyakovy0@gmail.com
Ірина Бурлакова
ORCID iD: orcid.org/0000-0002-6043-9544
burlahova22irina@gmail.com
Олександр Красильщиков
ORCID iD: orcid.org/0000-0001-7575-1026
Researcher iD: I-1730-2012,
olek@usm.my
UDC 519
DOI :10.31733/2786-491X-2021-2-38-47
Ключові слова: темпоральність, досвід тренерів, розробка стратегії розвитку спорту, проектування системи підготовки спортсменів, досягнення майстерності у спорті
Анотація. Ігнорування предмета дослідження досвіду в підготовці спортсменів збіднює можливості соціального проектування. Вимога сьогодення полягає у філософському осмисленні складного вивчення і застосування досвіду, його використання в соціальному проектуванні спортивної підготовки. Звертаючись до аналізу досліджень, проведених за останні роки, автори стверджують, що існує досить вузьке коло публікацій щодо вивчення та застосування досвіду при проектуванні соціальних систем.
Автори зауважують, що необхідно визначити роль вивчення та використання досвіду провідних спеціалістів, доводячи, що індивідуальний досвід спеціалістів є важливим елементом у розробці сучасної стратегії реформування та створенні системи підготовки спортсменів.
Метою статті був проаналіз філософсько-соціокультурного контексту використання досвіду підготовки спортсменів найвищого рівня майстерності та розробка рекомендацій щодо можливості створення нової, бажаної системи спорту в Україні, яка б забезпечувала високі результати підготовки спортсменів на міжнародному рівні. В цьому дослідженні темпоральність використовувалася авторами в контексті виявлення, оцінки та узагальнення індивідуального досвіду її носіїв при проектуванні нової системи різних видів спорту України для отримання високих спортивних показників. Дія досліджуваної конструкції розгортається в часовому просторі.
Дослідження показали, що сутність психолого-педагогічної компетентності спеціаліста у галузі спорту розкривається через постійне поповнення своїх знань та адаптацію до фізичної культури та спорту; знання побудови фізкультурно-педагогічного процесу як об’єкта проектування; систематичний опис і пояснення проблем, що виникають у сфері спорту, з точки зору науки (гносеологічна функція); уміння застосовувати сучасні психологопедагогічні технології у фізкультурно-педагогічному процесі.
Під час переходу спортсмена від одного етапу до іншого у спортивній кар’єрі постійно зростає його відповідальність і вплив як активного суб’єкта на досягнення змагального результату. Це необхідно враховувати, по-перше, під час підготовки спортивних тренерів. А, по-друге, використовувати досвід тренерів під час подальшого вдосконалення системи підготовки спортсменів.