ПОШУК КРАСИ ТА ЦІННОСТЕЙ ЩОДЕННО: ВІРДЖІНІЯ ВУЛФ ТА ПРОЦЕСНА ЕСТЕТИКА

Вероніка КРАЙЧКОВА
geyerova@seznam.cz,
krajickova@ff.jcu.cz

UDC 378

DOI : 10.31733/2786-491X-2022-1-26-41

Ключові слова: Вулф, Уайтхед, естетика процесу, звичайний досвід, мистецтво

Анотація. У цій статті досліджуються паралелі між естетизованим викладом реальності Вірджинії Вулф у її художній літературі та естетикою процесу Альфреда Норта Уайтхеда, яка підкреслює той факт, що будь-який досвід можна класифікувати як естетичну насолоду яскравими цінностями. Якщо вчені часто асоціюють Вульфа з високою модерністською естетикою і формалізмом, письменника захоплювала повсякденність і привабливість звичайних предметів, які викликають сильний емоційний відгук у суб’єкта, що сприймає. Особливо в її ранніх оповіданнях «Значок на стіні» та «Тверді предмети» головні герої демонструють дитяче бажання досліджувати навколишні об’єкти та потребу проникнути «глибше, подалі від поверхні, з її важкими окремими фактами». Так само у своїй філософській системі Вайтхед хоче вийти за межі того, що ми вже знаємо про зовнішній світ, і дослідити внутрішні органічні відносини, що стоять за зовнішнім виглядом речі, або, за словами Вулфа, «шаблон за ватою» повсякденності. У «Науці і сучасному світі» Уайтхед стверджує, що проблема сучасної цивілізації полягає у відсутності мистецтва, досвіду та цінностей в повсякденному, і що саме митець має виховувати «звички естетичного сприйняття». Вулф також відкидає дихотомію. Між мистецтвом у його вузькому й широкому значенні, що розуміється як естетичне задоволення реальності, і стверджує у своєму відомому есе «Сучасна художня література», що предметом сучасного мистецтва може бути що завгодно і що художня література повинна художньо перекладати враження «звичайних людей».