Галина ГРЕБЕНЮК
ORCID iD: orcid.org/0000-0002-2807-0268,
galinadiit@ukr.net
UDC 332
DOI 10.31733/2786-491X-2022-1-88-95
Ключові слова: оцінка персоналу, зважена оцінка, компетенції, гугл-форми, онлайн-опитування, клієнтоорієнтованість, лояльність
Анотація. В умовах глобалізації туристичної галузі дедалі більше уваги вимагає організація управління персоналом та ефективність його використання, оскільки персонал є головним ресурсом підприємств туристичного бізнесу. Конкурентоспроможність та результати діяльності підприємств туристичної галузі на пряму залежать від ефективності управління персоналом, а саме від його об’єктивної оцінки та правильного розподілу за компетенціями, що відображають окрім професійного рівня ще й ділові та особистісні якості працівників туристичної галузі. Oцiнювання пepcoнaлу poзглядaється як eлeмeнт упpaвлiння та aтeстaції кaдpiв, щo застосовується на підприємствах туристичної галузі, як нeoбхiдний зaсiб вивчeння якiснoгo склaду персоналу, йoгo cильних та слaбких стoрiн. Будь-яка оцінка є наслідком порівняння об’єкта з певними еталонами, нормативними вимогами, загальновідомими параметрами і оцінка персоналу не є винятком. У запропонованому підході оцінка персоналу передбачає порівняння певних компетенцій працівників з відповідними еталонними вимогами посади, яку займає або на яку претендує об’єкт оцінювання. Сутність запропонованого в статті оцінювання полягає в тому, що для кожної посади в туристичній галузі можна розробити свій еталонний варіант компетенцій, завдяки якому, після проведення оцінки, керівництво приймає виважене управлінське рішення, а саме, навчати, розвивати, мотивувати або звільняти об’єкт оцінювання. Навчання доцільно, якщо виявився брак знань, умінь та навичок; розвивати треба, коли є базові вміння та потрібно розкрити потенціал; мотивувати, якщо необхідний набір знань та умінь є, але не використовується на повну і звільняється працівник в тому випадку, коли виховувати та навчати недоцільно. В статті запропоновано підхід до вирішення проблеми об’єктивної оцінки персоналу туристичної галузі. Викладений підхід спрямований на отримання розгорнутої інформації про те, як певний співробітник проявляє свої професійні та особистісні якості та якою мірою вони відповідають займаній посаді. Запропонований підхід засновано на теоретико-методологічному інструментарії методу альтернативних характеристик та бальної системи оцінки.