Лариса МАРЦЕНЮК
ORCID iD: orcid.org/0000-0003-4121-8826
rwinform1@ukr.net
Євгенія КОВАЛЕНКО-МАРЧЕНКОВА
ORCID iD: orcid.org/0000-0001-7350-7740
kovalenko.marchenkova@gmail.com
Рікардо Даніель ФУРФАРО
ORCID iD: orcid.org/0000-0001-7350-7740
ricardofurfaro@yahoo.com.ar
UDC 656.2.078
DOI 10.31733/2786-491X-2022-2-96-109
Ключові слова: залізничний транспорт, євроінтеграція, законодавство в сфері залізничного транспорту, Укрзалізниця.
Анотація. Авторами наголошено, що залізничний транспорт відіграє велику роль в життєзабезпеченні України, особливо в період війни (адже саме залізничним транспортом перевозяться пасажири не тільки в звичайному режимі, а й евакуаційними потягами; перевозяться не тільки заплановані вантажі, а й ті, що переорієнтовані з водного транспорту внаслідок захоплення російськими агресорами українських портів; перевозяться підприємства із областей, що знаходяться під обстрілами, у більш безпечне місце), тому потрібно докласти зусиль аби забезпечити безперебійне функціонування цього виду транспорту як всередині країни, так і у міждержавному сполученні. В цьому контексті виокремлено, що окрім суттєвих технічних барєрів щодо перетину кордонів, Україна має невідповідність законодавства в сфері залізничного транспорту законодавству Європейського Союзу.
Разом із тим відзначається, що із підписанням Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом перед Україною гостро постало питання інтеграції у єдиний європейський транспортний простір. Це передбачає перехід на спільні принципи функціонування ринку залізничних перевезень, включаючи наявність незалежних: оператора залізничної інфраструктури, який відповідатиме за її якість та пропускну спроможність (тобто кількість поїздів, які зможуть рухатися коліями); регулятора залізничного транспорту, який затверджуватиме тариф доступу до інфраструктури, забезпечуватиме рівний доступ до неї всіх операторів залізничного транспорту; органу безпеки на залізничному транспорті, який визначатиме вимоги до перевізників, перевірятиме їхню відповідність та видаватиме ліцензії на здійснення перевезень.
Необхідною умовою адаптації до законодавства ЄС на залізничному транспорті є гармонізація українського законодавства з європейським, усунення розбіжностей у нормативно-правовій базі регулювання діяльності залізничного транспорту. Гармонізація нормативно-правового поля функціонування залізничного транспорту до європейського потребує проведення відповідних реформ.
Окреслено основні європейські Директиви та Регламенти в сфері залізничного транспорту, відповідно до яких необхідно внести правки до Закону України “Про залізничний транспорт”.