Тетяна МЕЛЬНИК, Олег ХРИСТОФОР
МЕЛЬНИК Т., ХРИСТОФОР О. (2023), РОЗВИТОК МАРКЕТИНГУ ЯК ОСНОВА УДОСКОНАЛЕННЯ ТРАНСПОРТНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ПАСАЖИРІВ НА ЗАЛІЗНИЧНИХ ВОКЗАЛАХ.
PHILOSOPHY, ECONOMICS AND LAW REVIEW. Volume 3, no. 2, 53-65
DOI: 10.31733/2786-491X-2023-2-53-65
Анотація. Зручне розташування залізничних вокзалів у більшості населених пунктів, перетік пасажирів з інших видів транспорту, викликаний останніми подіями в країні, величезний спектр пропонованих сервісів та наявний потенціал нарощування попиту на основні і додаткові послуги для пасажирів досі не дали можливості повною мірою подолати збитковість підсобно-допоміжної діяльності вокзалів та досягти бажаного рівня задоволення споживачів послуг. За відсутності маркетингу на залізничних вокзалах удосконалення транспортного обслуговування пасажирів наразі відбувається на підставі керівних вказівок, безсистемно, зводиться до необґрунтованого розширення переліку пропонованих послуг та частіше призводить до невиправданих додаткових витрат.
Розробка та обґрунтування запровадження маркетингового підходу до управління транспортним обслуговуванням пасажирів на залізничних вокзалах в контексті сучасних тенденцій їх розвитку, який дозволить подолати основні проблеми, що сформувались у сфері надання пасажирам додаткових послуг.
Визначено відмінності між категоріями «транспортна послуга» і «транспортне обслуговування». Уточнено поняття «залізничного вокзалу» і «залізничного вокзального комплексу». Сформовано перелік основних і додаткових функцій вітчизняних залізничних вокзалів з поділом на існуючі і нові. Узагальнено найбільш поширені класифікації послуг залізничних вокзалів та запропоновано авторський варіант класифікації комерційних послуг. Сформульовано головні проблеми у сфері надання додаткових послуг для пасажирів, та причини їх утворення. Через визначення сутності маркетингу залізничних пасажирських перевезень обґрунтовано його роль у вирішенні існуючих проблем, запропоновані необхідні для цього маркетингові активності.
Завдання, які потрібно вирішити для подолання збитковості підсобно-допоміжної діяльності залізничних вокзалів і підвищення задоволення споживачів додаткових послуг лежать у площині маркетингу. Запровадження вокзалами маркетингової функції дасть змогу підняти транспортне обслуговування пасажирів на бажаний рівень. І навпаки, ігнорування ролі маркетингу має тривалий негативний ефект, особливо у сервісній сфері, до якої відноситься транспорт.
Ключові слова: залізничний вокзал, транспортне обслуговування пасажирів, маркетинг залізничних пасажирських перевезень, основні і додаткові послуги, задоволення споживачів.
References
- Alexandersson, G., Bondemark, A., Henriksson, L. & Halten, S. (2018). Coopetition between commercial and subsidized railway services – The case of the greater Stockholm region. Research in Transportation Economics, 69, pp. 349-359.
- Cascetta, E. & Coppola, P. (2013). Competition on the fast track: a short term analysis of the first competitive market for HSR services. EWGT2013 – 16th Meeting of the Euro Working Group on Transportation Conference: EWGT2013 – 16th Meeting of the EURO Working Group on Transportation At Porto, January 2013. URL : https://www.researchgate.net/publication/258437294_Competition_on_fast_trac
k_an_analysis_of_the_first_competitive_market_for_HSR_services. - Dube, B. (2021). Influence of Passenger Characteristics and Behavior on Railway Station Design: Review Paper. International of Innovations in Engineering Research and Technology, 8, issue 10, pp. 168-179.
- Hagen, V. & Oort, V. (2019). Improving Railway Passengers Experience: Two Perspectives. Journal of Traffic and Transportation Engineering, 7, pp. 97-110.
- Hao, X., Zhu, J., Shan, X. & Li, W. (2022). Research on Marketing Strategy of Railway Passenger Travel Behaviour Analysis in Competitive Section. Scientific Programming, 2022, Article ID 1691400. Doi : https://doi.org/10.1155/2022/1691400.
- Ischenko, N. (2013). Marketing of transport services: textb. for un. st. Mykolaiv : BSSU named after Peter Mohila, 272 p.
- Kriswardhana, W., Hayati, N. & Desy R, S. (2018). Passenger satisfaction with railway station service quality: An Ordinal Logistic Regression approach. MATEC Web of Conferences 181(3) 07001 (2018) «ISTSDC 2017», January 2018. URL : https://www.researchgate.net/publication/
326685859_Passenger_satisfaction_with_railway_station_service_quality_An_Ordinal_ Logistic_Regression_approach. - Kucheruk, G. (2011). Quality of transport services: management, development and efficiency: Monograph. Kyiv : DETUT, 208 p.
- Kurosaki, F. & Alexandersson, G. (2018). Managing unprofitable passenger rail operations in Japan – Lesson from the experience in Sweden. Research in Transportation Economics, 69, pp. 460-469.
- Lomotko, D. (2016). Development of service in the conditions of transport and interchange hubs on railway highways. Materials of the VI scientific and practical conference «Marketing and logistics in the management system of passenger transportation on railway transport», September 27-29, Zaporizhzhia. Kyiv : PAT UZ, pp. 30-34.
- Melnyk, T. (2020). Methodology of marketing research in long-distance railway passenger transportation: diss. … Dr. economics of sciences: 08.00.04. Kyiv : National Transport University, 629 p. [in Ukr.].
- Oklander, M. & Zharska, I. (2010). Marketing aspects of railway transport reform: [monograph]. Odesa: Astroprint, 248 p.
- Oliveira, L., Bruen, C., Birrell, S. & Cain, R. (2019). What passengers really want: Assessing the value of rail innovation to improve experiences. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 1(100014), pp. 1-9.
- Osztera, V. & Kövesdib, I. (2014). Railway Hub Cities and TEN-T network (RAILHUC Project) – How to improve connectivity around several Central European railway hub cities? Transportation Research Procedia, 4, pp. 505-520.
- Pshinko, O., Charkina, T. & Bozhok, N. (2020). Concession of train stations as a way to increase the competitiveness of the passenger complex of railway transport. Monthly informational and analytical journal «Economy, finance, law», 11 (3), pp. 36-42.
- Regulations on the Marketing Research Department of the Planning and Analytical Department of the Main Passenger Department of Ukrzaliznytsia: Approved 03.12.2023. Kyiv: DAZTU, 6 p.
- Shi, R, Feng, X., Li, K. & Tao, Zh. (2021). Evaluation of passenger service within the area of Beijing west railway station. Smart and Resilient Transportation. [Online]. URL : https://www.emerald.com/insight/ content/doi/10.1108/SRT-07-2021-0006/full/html.
- Shvets, L. (2017). Urban planning principles of the formation of railway station complexes in the structure of small and medium-sized cities: diss. … candidate architect.: 18.00/04. Kharkiv: Kharkiv National University of Urban Economy named after O. M. Beketov, 252 p.
- Teslenko, T. (2019). Adaptation of marketing of railway station complexes of Ukraine to European requirements in the context of the development of railway tourism. Proceedings of the international scientific and practical conference «Mokslas ir praktika: Aktualijos ir perspektyvos», May 19-20. Kaunas: Lietuvos sporto universitetas, pp. 266-273.
- The main directions of development of marketing of railway transport enterprises in the field of passenger transportation. [Online]. URL : http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/ 17132/1/94- Zorina-155-156.pdf.
- Y. Liang, Y., Song, W. & Dong, X. (2021). Evaluating the Space Use of Large Railway Hub Station Areas in Beijing toward Integrated Station-City Development. Land, 10 (11), p. 1267.
- Yamashita, Y., Hibino, N. & Uchiyama, H. (2007). A Behavioral Analysis of Passengers’ Railway Station Facilities Visiting Characteristics. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 7, pp. 808-816.
- Záhumenská, Z., Vojtek, V. & Gašparík, J. (2019). Position of railway passenger transport companies on current liberalized transport market. MATEC Web of Conferences 235(1):00020 «Horizons of Railway Transport 2018», January 2018. URL : https://www.researchgate.net/publication/329096692_Position_of_railway_
passenger_transport_companies_on_ current_liberalized_transport_market.