ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ (ПОНЯТТЯ, МЕТОДИ) ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СЕМІОТИКИ РОНАЛЬДА СТЕМПЕРА

Павло ХРАПКО, Наталія ЗОЩУК, Оксана КЛЮХА

ХРАПКО П., ЗОЩУК Н., КЛЮХА О. (2024), ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ (ПОНЯТТЯ, МЕТОДИ) ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СЕМІОТИКИ РОНАЛЬДА СТЕМПЕРА.
PHILOSOPHY, ECONOMICS AND LAW REVIEW. Volume 4, no. 1, 6-16

DOI: 10.31733/2786-491X-2024-1-6-16

 

Анотація. Метою роботи є детальний аналіз «організаційної семіотики» Рональда Стемпера. Поведінковий підхід, у якому вона втілена, на теперішній час вважається одним з найефективніших сучасних методів вивчення, аналізу та проектуванні організацій різноманітного типу.

Відповідно до поставленої цілі головну увагу в роботі було зосереджено на розкритті змісту головних понять організаційної семіотики, виявленні логічних взаємозв’язків між ними та розгляді методологічних принципів. В якості основних власних методологічних стратегій у роботі було використано аналітичний та компаративний методи. Перший з заявлених методів було використано у процесі дефініції основних понять та методологічного арсеналу організаційної семіотики. Другий у якості інструменту їхнього порівняльного співставлення та розкриттю смислових взаємозв’язків між ними.

Продемонстровано, що в реаліях інформаційного суспільства «організаційна семіотика» Рональда Стемпера є новим міждисциплінарним методом вивчення та проектування організацій. В рамках цього підходу організація розуміється як необхідний компонент сучасної інфосфери, як складна інформаційна структура, що твориться комунікативними процесами, об’єктами та послугами. Встановлено як глобальні так і локальні причини появи цього підходу, а також її різновиди.

Виявлено, що одним з найефективніших методологічних варіантів «організаційної семіотики» Рональда Стемпера є так званий Поведінковий підхід. Проаналізовано його концептуальну основу, яка складається з понять «інформаційного поля», «афордансу», «семіотичної драбини» та «Умвельту». Продемонстровано тісні смислові взаємозв’язки між вказаними поняттями. Показано, що за допомогою даних концептів функціонування організації розуміється як особливий семіотичний простір, конституйований різноманітними поведінковими патернами та соціальними нормами. Спираючись на них соціальні агенти мають змогу здійснювати комунікативні дії, творити або змінювати знання, дотримуватися чи відступати від формальних та неформальних норми спільного існування. Проаналізовано основні методології поведінкового підходу (семантичний та нормативний) та розкриті головні фази їхнього розгортання.

Ключові слова: «oрганізаційна семіотика», інформаційне суспільство, поведінковий підхід, теорія організації, управління, моделювання.

References

  • Charrel, P., & Galarreta, D. (2007). Project Management and Risk Management in Complex Projects. Studies in Organizational Semiotics. Springer.
  • Floridi L. (2011). The Philosophy of Information. Oxford, England: Oxford University Press. Gazendam, H., Jorna, R., & Liu, K. (2004). An organizational semiotic view on interculturality and globalization. Organizational Semiotics : Round Table Workshop.
  • Stamper, R.K., Gazendam, H.W., & Liu, K. (2004). The Evolution of Organisational Semiotics – a Brief Review of the Contribution of.
  • Gazendam, Henk W. M. (2004). Organizational semiotics: A state of the art report. Semiotix. Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception, MA : Houghton Mifflin Company.
  • Helmhout, M., Gazendam, H., & Jorna, R. (2004). Social constructs and boundedly rational actors: A simulation framework. Virtual, distributed and flexible organizations: Studies in Organizational Semiotics. Pр. 153-179. Kluwer Academic Publishers.
  • Jorna, R. (2009). Introduction: Organizational semiotics and social simulation. Semiotica. 175 (1/4). Pр. 311-316.
  • Kull, K. (1998) On Semiosis, Umwelt, and Semiosphere. Semiotica. 120 (3/4). Pp. 299-310.
  • Liu, K. (2000). Semiotics in information systems engineering. Cambridge University Press. Mills, S. (1997). Discourse. London and New York : Routledge.
  • Pietarinen, A. (2010). On the conceptual underpinnings of organizational semiotics. Conference: ICISO 2010 – proceedings of the twelfth international conference on informatics and semiotics in organisations.
  • Rambo, K., & Liu, K. (2011). An organisational semiotics approach to multicultural requirements engineering: Stakeholder’s analysis of online shopping for Saudi Arabian female consumers. International Journal for Infonomics. 4 (1/2). Pр. 473-483.
  • Salter, A & Liu, K. (2002). Using Semantic Analysis and Norm Analysis to Model Organisations. ICEIS 2002 – Proceedings of the 4th International Conference on Enterprise Information Systems, vol. 2. Pp. 847-850.
  • Senyo, P. K., Liu, K., & Effah, J. (2018). Understanding behavior patterns of multi-agents in digital business ecosystems: An organisational semiotics inspired framework. Proceedings of the AHFE 2018 international conference on human factors, business management and society.
  • Senyo, P. K., Liu, K., Sun, L., & Effah, J. (2016). Evolution of norms in the emergence of digital business ecosystems. 17th IFIP WG 8.1 international conference on informatics and semiotics in organisations.
  • Stamper, R. (1973). Information in business and administrative systems. Wiley. Stamper, R. (2001). Organisational semiotics: Informatics without the computer? Information, organisation and technology : Studies in organisational semiotics. Pр. 115-171. Kluwer Academic Publishers.
  • Uexkull, von J. (1982). The theory of meaning “semiotica”. Semiotica. 42 (1). Pp. 25-82.