Людмила РИБАЛЬЧЕНКО
ORCID iD: orcid.org/0000-0003-0413-8296
luda_r@ukr.net
Едуард РИЖКОВ
ORCID iD: orcid.org/0000-0002-6661-4617
revord924@ukr.net
Генадій ЧАБАНОВ
universitate@artifex.org.ro
UDC 330.5; 338.26; 343.973
DOI 10.31733/2786-491X-2022-1-118-126
Ключові слова: шахрайство на підприємствах, конфіденційність інформації, порушення авторських прав, втручання у системи даних підприємств, захист даних
Анотація. Шахрайство виступає одним із видів фінансових злочинів, які займають важливе місце в дослідженнях вчених усіх країн світу. Актуальність цього питання щорічно зростає у зв’язку з підвищенням рівня збитковості на підприємствах, установах, банках, великих корпораціях, у приватних та державних компаніях. Злочинність від шахрайства призводить до втрати значних фінансових ресурсів на підприємствах, що спричиняє загрозу їх діяльності. Вирішення таких проблем є складним і потребує досвіду багатьох країн світу для їх усунення.
Згідно з українським законодавством, передбачено кримінальну відповідальність за шахрайство з фінансовими ресурсами, що завдають матеріальних збитків своїми злочинними діями підприємствам, банкам та установам у великих розмірах.
Для виявлення факту розкрадання у компанії необхідно проводити службові перевірки, які мають проводитися відповідними службами безпеки із залученням внутрішнього аудиту чи внутрішнього контролю, юридичного відділу, служби управління персоналом.
Виявлення осіб, причетних до шахрайських дій, є складним питанням, за неправомірні дії яких передбачено кримінальну відповідальність. Різні компанії залучають до працівників дисциплінарну відповідальність, штрафні санкції чи кримінальну відповідальність.
Найбільш уразливими сферами шахрайства є банки, промисловість, будівництво, медицина, транспорт та закупівлі. Саме у цих галузях сконцентровані найбільші потоки коштів і немає належного контролю за контрагентами. Крім того, для такої роботи має бути професійно підготовлений персонал, якого у великих компаніях мало або зовсім відсутні. Найчастіше компанії страждають від шахрайських дій клієнтів, конкурентів та співробітників компанії.